Allmänna villkor för uthyrning

Nordloud AB (org.nr.: 559439-7407)

Giltigt från och med 2025-01-01

Viktigt att tänka på!

  • Du bär hela ansvaret för utrustningen under hyrestiden.
  • Utrustningen ska tillbaka i samma skick som den kom – annars betalar du reparation eller ersättningsvärde.
  • Försenad retur kostar extra per påbörjat dygn.

1. Definitioner

Uthyraren: Nordloud AB.
Kunden: Fysisk eller juridisk person som hyr utrustningen.
Utrustningen: Den AV-tekniska utrustning som specificeras i orderbekräftelsen.
Hyrestid: Den tidsperiod som anges i orderbekräftelsen, inklusive förlängningar.

2. Avtalets ingående

2.1 Avtal anses bindande när Kunden skriftligen, muntligen eller genom annat godtagbart handlande accepterar Uthyrarens offert eller orderbekräftelse samt i det ögonblick Kunden avhämtar Utrustningen hos Uthyraren eller tar emot leverans på avtalad plats.

2.2 För konsumenter gäller dessa villkor tillsammans med tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Vid motstridigheter har tvingande lag företräde.

3. Leverans, riskövergång och äganderätt

3.1 Utrustningen avhämtas av Kunden i Uthyrarens lokaler eller levereras enligt separat överenskommelse.

3.2 Risken för Utrustningen övergår på Kunden vid avhämtning respektive vid avlämnande på angiven plats.

3.3 Äganderätten kvarstår alltid hos Nordloud AB. Kunden får inte sälja, pantsätta eller på annat sätt avhända sig Utrustningen.

4. Användning och skötsel

4.1 Kunden ska använda Utrustningen i enlighet med instruktioner, bruksanvisningar och gällande säkerhetsföreskrifter.

4.2 Kunden får inte utan skriftligt samtycke göra ändringar eller reparationer på Utrustningen.

4.3 Uthyraren avgör självständigt, med ledning av god branschpraxis, vad som utgör normal respektive onormal förslitning. Kunden är ersättningsskyldig för all onormal förslitning eller vårdslös hantering.

5. Kundens ansvar

5.1 Kunden ansvarar för Utrustningen från riskövergången till dess att den återlämnats och godkänts av Uthyraren.

5.2 Kunden ansvarar för att erforderliga tillstånd (t.ex. el-, säkerhets- eller evenemangstillstånd) finns.

5.3 Kunden ska hålla Utrustningen försäkrad mot stöld, brand, vattenskada m.m. till fulla återanskaffningsvärdet under hela Hyrestiden.

6. Skador, förlust och ersättning

6.1 Vid skada, funktionsfel eller förlust ska Kunden omedelbart underrätta Uthyraren.

6.2 Kunden ersätter samtliga kostnader för reparation eller — om reparation inte är ekonomiskt försvarbar — för ersättningsanskaffning av likvärdig ny utrustning.

6.3 Uthyraren äger rätt att fakturera ett skäligt avbrottstillägg motsvarande utebliven hyra under reparation/återanskaffning.

7. Återlämnande

7.1 Utrustningen ska återlämnas senast på avtalad returdag under Uthyrarens ordinarie öppettider, komplett och i samma skick som vid utlämnandet.

7.2 Försenad retur debiteras med ordinarie dygnshyra för varje påbörjat dygn samt en administrativ avgift.

8. Avgifter, deposition och betalning

8.1 Hyresbelopp, eventuella service- eller leveransavgifter och deposition framgår av orderbekräftelsen.

8.2 Betalningsvillkor är 10 dagar netto om inget annat avtalats. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen.

8.3 Uthyraren har rätt att, innan leverans, ta kreditupplysning på Kunden och kräva fullt förskott eller extra deposition om skäl föreligger.

9. Av- och ombokning

9.1 Kunden har rätt att avboka skriftligen. Vid avbokning senare än 7 dagar före första hyresdag debiteras 50 % av hyresbeloppet; senare än 48 timmar debiteras 100 %.

9.2 Ombokning prövas från fall till fall; Uthyraren strävar efter att tillmötesgå önskemål men garanterar inte tillgänglighet.

10. Uppsägning och hävning

10.1 Uthyraren får häva avtalet med omedelbar verkan om

  1. Kunden inte betalar i tid,
  2. Kunden bryter mot dessa villkor eller använder Utrustningen olagligt/vårdslöst, eller
  3. Kunden försätts i konkurs, rekonstruktion eller annars kan antas vara insolvent.

10.2 Vid hävning ska Kunden omedelbart återlämna Utrustningen.

11. Ansvarsbegränsning

11.1 Uthyraren ansvarar endast för direkt skada som beror på grov oaktsamhet eller uppsåt. Uthyraren ansvarar aldrig för indirekta skador, såsom produktionsbortfall eller utebliven vinst.

11.2 Ingenting i dessa villkor begränsar Konsumentens rättigheter enligt tvingande lag.

12. Personuppgifter

12.1 Nordloud AB är personuppgiftsansvarig. Personuppgifter behandlas för att administrera hyresförhållandet och i övrigt enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Integritetspolicy finns på nordloud.se.

13. Force Majeure

13.1 Part är befriad från ansvar för underlåtenhet att fullgöra sina avtalsförpliktelser, förutom betalningsskyldighet för redan levererade varor/tjänster, om fullgörandet hindras eller väsentligen försvåras av en omständighet som ligger utanför partens rimliga kontroll (“Force Majeure-händelse”).

13.2 Som Force Majeure-händelse anses exempelvis, men inte uteslutande:

  • myndighetsbeslut eller lagstiftning som medför förbud eller väsentliga restriktioner,
  • krig, terrorhandling, sabotage eller hot om dylikt,
  • strejk, lockout eller annan arbetskonflikt som part inte själv kan råda över,
  • brand, explosion, omfattande översvämning, storm, jordbävning eller annan naturkatastrof,
  • omfattande drift- eller telekommunikationsavbrott inklusive internet- eller el-bortfall som inte kunnat undvikas trots skäliga skyddsåtgärder,
  • epidemi eller pandemi som m